Edukacja

Szanowni Państwo,

Szanowni Państwo,

Zapraszamy na lekcje muzealne i warsztaty muzealne w naszym muzeum w Katowicach. Oferujemy lekcje muzealne dla szkół podstawowych, które dostosowujemy do wieku uczestników. Każda lekcja rozpoczyna się od zwiedzania muzeum, którego program dostosowany jest do tematyki zajęć. 

Podczas zajęć korzystamy z eksponatów, maszyn i urządzeń znajdujących się w muzeum, co pozwala nam przekazać młodym ludziom fascynującą i autentyczną lekcję historii techniki i przemysłu.

Lekcje muzealne w Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA w Katowicach są ciekawym pomysłem na lekcje historii, techniki, a także plastyki. Poniżej przedstawiamy naszą ofertę warsztatów dla szkół. 


Mały Muzealnik

Czym jest muzeum? Co się robi w muzeum? Czym jest zabytek?

W trakcie lekcji spróbujemy wspólnie odpowiedzieć na te pytania. Spotkanie zaczyna się burzą mózgów i zwiedzaniem muzeum. Następnie uczestnicy wcielają się w rolę muzealników i tworzą własne Karty Ewidencyjne w oparciu o autentyczne zabytki ze zbiorów Muzeum.

KlasaPrzedmiotPodstawa programowa
I-IIIEdukacja technicznaVI.1 Planuje i realizuje własne projekty/prace realizując te projekty/prace, współdziała w grupie.
IVHistoriaI.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje
IVHistoriaVI.7 Dokonuje pomiarów za pomocą odpowiedniego sprzętu pomiarowego.

Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.


Człowiek i Maszyna

Co to jest silnik? Jak działa? Kim był James Watt? 

W trakcie lekcji uczestnicy, pracując na modelach, poznają historię rozwoju napędu – od koła wodnego, przez proste maszyny parowe aż po silnik spalinowy. Spróbujemy odpowiedzieć na proste pytanie jakie źródło napędu jest najefektywniejsze, a które najbardziej przyjazne środowisku.

KlasaPrzedmiotPodstawa programowa
I-IIIEdukacja społecznaII.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje swej aktywności ten dorobek, np. Cyfry arabskie i rzymskie, papier.
IV-VIIITechnikaII.7 Komunikowanie się językiem technicznym.
IV.1 Rozpoznawanie osiągnięć technicznych, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi.

Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.


Przemysł w obrazie miasta

Czym jest przemysł? Kiedy narodził się przemysł? Czy nadal możemy spotkać przemysł w obrazie miasta i jakie ma cechy?

Podczas zwiedzania, prezentacji i wspólnej burzy mózgów spróbujemy odpowiedzieć na te pytania. Następnie uczestnicy oddadzą się pracy twórczej i stworzą własny obraz miasta metodą kolażu uwzględniając jego przemysłowe cechy.

KlasaPrzedmiotPodstawa programowa
I-IIIEdukacja społeczna2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest św iadomy, ze stosuje w aktywności ten dorobek.
I-IIIEdukacja plastyczna2.3 Wydziera, wycina, składa, przylepia wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne.
IVHistoriaI.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
V-VIIIHistoriaXIX. 2 – Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).

Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.


Montownia. Zrób sobie motocykl.

Jak działa motocykl? Kto go wynalazł? Dlaczego powinno się mówić motocykl a nie motor?

Lekcja zaczyna się od zwiedzania kolekcji zabytkowych motocykli Harley-Davidson i Indian, w czasie którego uczestnicy na prawdziwych, zabytkowych, pojazdach poznają podstawowe elementy konstrukcyjne motocykla. Po zwiedzaniu biorą udział w warsztatach w duchu „zero-wasze”, na których budują swój własny, unikatowy model motocykla.

KlasaPrzedmiotPodstawa programowa
I-IIIEdukacja społeczna2. 6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w swej aktywności ten dorobek
I-IIIEdukacja społeczna2. 3 Wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.
IVTechnikaIII.5 dokonuje wyboru materiału w zależności od charakteru pracy;
III.6 dobiera zamienniki materiałowe, uwzględniając ich właściwości; 
III.7 racjonalnie gospodaruje różnorodnymi materiałami; 
VI. 4 bezpiecznie posługuje się narzędziami, przyborami i urządzeniami;

Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.


Rewolucja przemysłowa

Podczas zwiedzania przyjrzymy się Rewolucji Przemysłowej, kluczowemu okresowi w historii. Skoncentrujemy się na głównych cechach tego zjawiska, takich jak wprowadzenie maszyn, przemiany w sposobie produkcji, proces urbanizacji oraz zmiany społeczne. Przeanalizujemy również wpływ Rewolucji Przemysłowej na gospodarkę, życie codzienne oraz rozwój społeczny. Zwiedzanie Muzeum zakończymy grą z kodami QR.

PrzedmiotPodstawa programowa
HistoriaXIX.3 Przedstawia przebieg rewolucji przemysłowej w Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wskazuje jej najważniejsze konsekwencje społeczno-gospodarcze.
HistoriaXXXIV.1 Przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne.