
W 1903 r. w małej szopie w Milwaukee w stanie Wisconsin czterech młodych mężczyzn dało początek kulturze, która rozprzestrzeniła się na cały świat i przetrwała kolejne pokolenia. Ich nowatorstwo i wizja tego, co można zbudować na dwóch kołach, zrewolucjonizowały przemysł motoryzacyjny i doprowadziły do powstania stylu życia, dzięki któremu Harley-Davidson stał się prawdopodobnie najbardziej pożądaną marką motocyklową na świecie…
W 1908 roku powstał pierwszy motocyklowy silnik dwucylindrowy w układzie V marki Harley-Davidson, a rok później rozpoczęto produkcję seryjną motocykli z silnikami tego typu. W tym czasie firma zatrudniała już kilkudziesięciu pracowników, a roczna produkcja wynosiła ponad 1000 pojazdów. Motocykle Harley-Davidson zdobywały klientów dobrą jakością, niezawodnością i trwałością, czego namacalnym dowodem były przebiegi idące w dziesiątki tysięcy mil.
Na ziemiach polskich motocykle Harley-Davidson pojawiły się po raz pierwszy w latach 1917 – 1918 roku, za sprawą działań wojennych. Ten moment możemy uznać za oficjalny początek historii tych pojazdów w naszym kraju.
W Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA prezentowana jest jedna z największych i najbardziej wszechstronnych kolekcji zabytkowych motocykli amerykańskich w Polsce. Wystawę stałą tworzy ponad 30 unikatowych pojazdów marki Harley-Davidson i Indian.
W kolekcji znajduje się m.in. Harley-Davidson FE z 1924 r., model który prawdopodobnie był pierwszym udokumentowanym Harleyem w Polsce, Indian Chief 340 z 1940 r. uchodzący za jeden z najpiękniejszych motocykli w historii motoryzacji czy Harley-Davidson WLA, motocykl wojenny, który stał się jednym z symboli II Wojny Światowej.

Wszystkie motocykle prezentowane w kolekcji są kompletne i sprawne technicznie. Okazjonalnie można zobaczyć je w ruchu w trakcie organizowanych w Walcowni wydarzeń, m.in. Rozruchów Maszyn.
Wystawa dostępna jest dla zwiedzających od Wtorku do Niedzieli, w godzinach funkcjonowania Muzeum w cenie biletu wstępu.