
Zapraszamy na lekcje muzealne i warsztaty muzealne do Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA w Katowicach. Oferujemy lekcje muzealne dla szkół podstawowych, które dostosowujemy do wieku uczestników. Każda lekcja rozpoczyna się od zwiedzania muzeum, którego program dostosowany jest do tematyki zajęć.
Podczas zajęć korzystamy z eksponatów, maszyn i urządzeń znajdujących się w muzeum, co pozwala nam przekazać młodym ludziom fascynującą i autentyczną lekcję historii techniki i przemysłu.
Lekcje muzealne w Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA w Katowicach są ciekawym pomysłem na lekcje historii, techniki, a także plastyki. To także świetna odpowiedź na pytanie: gdzie można pojechać na wycieczkę klasową jednodniową – szczególnie dla szkół zainteresowanych oryginalnymi pomysłami na wycieczki klasowe.
Nasza oferta może także zainteresować nauczycieli szukających oryginalnych miejsc na zajęcia poza klasą. To doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy planując wycieczkę dla dzieci szkolnych – chcą połączyć naukę z atrakcyjną formą spędzania czasu.
STREET ART – MURALE W MIASTACH PRZEMYSŁOWYCH
Zajęcia „Street art – murale w miastach przemysłowych” wprowadzają uczestników
w barwny świat sztuki ulicznej. Uczniowie poznają historię murali, ich różnorodne funkcje
– od ozdobnej po społeczną i upamiętniającą – oraz dowiedzą się, jak street art odmienia przestrzeń dawnych dzielnic przemysłowych. W części warsztatowej stworzą własne projekty murali, rozwijając kreatywność i wrażliwość artystyczną.
Klasy I-III
Edukacja plastyczna
- 1.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji
i doświadczeń. - 2. Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej.
Edukacja społeczna
2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w aktywności
ten dorobek.
IV-VIII
Plastyka
- I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane
są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. - II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych
i zespołowych - III.2. zapoznaje się z twórczością artystów w obrębie „małej ojczyzny”.
Historia Kl. IV
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje
ich dzieje.
Historia kl. V-VIII
- XIX. 2 – Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
| Wariant warsztatów | Czas trwania | Cena |
|---|---|---|
| Warsztaty | 45-90 min* | 25 PLN / os. |
| Warsztaty ze zwiedzaniem | ok. 150 min | 35 PLN / os. |
*czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
ŚLĄSKIE RODY PRZEMYSŁOWE
Zajęcia „Śląskie rody przemysłowe” przybliżają historię rodzin, które odegrały kluczową rolę w rozwoju przemysłu i kultury regionu. Uczestnicy poznają losy takich rodów jak Giesche, Ballestremowie, Donnersmarckowie czy Schaffgotschowie, odkrywając ich wpływ
na gospodarkę, architekturę i życie codzienne Śląska. W części warsztatowej uczniowie wykonają projekt własnego herbu, inspirowany historią śląskich rodów i symboliką regionu. To spotkanie z fascynującą przeszłością, które łączy naukę, tradycję i twórczą zabawę.
Klasy IV-VIII
Plastyka
- I.Doskonalenie umiejętności plastycznych, ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
Historia
- XIX. 2 Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Wiedza o społeczeństwie
- VII.4 przedstawia tradycje i zwyczaje swojej społeczności regionalnej.
Wariant warsztatów | Czas trwania | Cena |
|---|---|---|
Warsztaty | 45-90 min* | 25 PLN / os. |
Warsztaty ze zwiedzaniem | ok. 150 min | 35 PLN / os. |
*czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
PRZEMYSŁOWY KRAJOBRAZ ŚLĄSKA
Czym jest przemysł? Kiedy narodził się przemysł? Czy nadal możemy spotkać przemysł
w obrazie miasta i jakie ma cechy?
Zajęcia „Przemysłowy krajobraz Śląska” zabiorą uczestników w podróż po świecie hut, kopalń i familoków – symboli śląskiej historii. Uczniowie odkryją, jak przemysł kształtował życie ludzi i wygląd miast, a w części plastycznej stworzą własne prace inspirowane industrialnym pejzażem regionu.
Klasy I-III
Edukacja społeczna:
- 2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w aktywności ten dorobek.
Edukacja plastyczna
- 1.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń.
- 1.2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej.
Klasy IV-VIII
Historia
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje
ich dzieje. - XIX. 2 – Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
Plastyka
- I.Doskonalenie umiejętności plastycznych, ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
| Wariant warsztatów | Czas trwania | Cena |
|---|---|---|
| Warsztaty | 45-90 min* | 25 PLN / os. |
| Warsztaty ze zwiedzaniem | ok. 150 min | 35 PLN / os. |
*czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
OSIEDLA ROBOTNICZE
Zajęcia „Osiedla robotnicze” wprowadzają uczestników w świat śląskich dzielnic przemysłowych, takich jak Nikiszowiec czy Giszowiec, pokazując historię ich powstania
oraz życie mieszkańców. Uczniowie poznają charakterystyczną architekturę familoków
i znaczenie osiedli dla lokalnej społeczności. W części warsztatowej uczestnicy projektują własne kamienice, dekorując elewacje i tworząc miniaturowe osiedle, rozwijając kreatywność, zdolności manualne i umiejętność pracy zespołowej.
Klasy I-III
Edukacja plastyczna
- I.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji
i doświadczeń. - I.2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej.
Edukacja społeczna
- 2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w aktywności ten dorobek.
Klasy IV-VIII
Technika
- II. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych (od pomysłu do wytworu).
- V. Rozwijanie kreatywności technicznej.
- VI. Przyjmowanie postawy proekologicznej.
Historia
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
- XIX. 2 Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
| Wariant warsztatów | Czas trwania | Cena |
|---|---|---|
| Warsztaty | 45-90 min* | 25 PLN / os. |
| Warsztaty ze zwiedzaniem | ok. 150 min | 35 PLN / os. |
*czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
HARLEY-DAVIDSON – LEGENDA MOTORYZACJI
Zajęcia „Harley-Davidson -legenda motoryzacji” rozpoczynają się od zwiedzania wystawy motocykli amerykańskich, podczas którego uczestnicy poznają historię marki
i charakterystyczne cechy Harley-Davidson. Następnie odbywa się krótka lekcja multimedialna, wprowadzająca w świat kultowych motocykli i ich znaczenie w kulturze motoryzacyjnej. W części warsztatowej dzieci i młodzież tworzą modele motocykli z gazet
w duchu zero waste, rozwijając kreatywność, zdolności manualne i świadomość ekologiczną. To połączenie obserwacji, wiedzy teoretycznej i twórczego działania.
Klasy IV-VIII
Plastyka
- I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane
są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. - II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych
i zespołowych
Technika
- III.5 dokonuje wyboru materiału w zależności od charakteru pracy;
- III.6 dobiera zamienniki materiałowe, uwzględniając
ich właściwości; - III.7 racjonalnie gospodaruje różnorodnymi materiałami;
- VI. 4 bezpiecznie posługuje się narzędziami, przyborami
i urządzeniami;
| Wariant warsztatów | Czas trwania | Cena |
|---|---|---|
| Warsztaty | 45-90 min* | 25 PLN / os. |
| Warsztaty ze zwiedzaniem | ok. 150 min | 35 PLN / os. |
*czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
