Szanowni Państwo,
Szanowni Państwo,
Zapraszamy na lekcje muzealne i warsztaty muzealne w naszym muzeum w Katowicach. Oferujemy lekcje muzealne dla szkół podstawowych, które dostosowujemy do wieku uczestników. Każda lekcja rozpoczyna się od zwiedzania muzeum, którego program dostosowany jest do tematyki zajęć.
Podczas zajęć korzystamy z eksponatów, maszyn i urządzeń znajdujących się w muzeum, co pozwala nam przekazać młodym ludziom fascynującą i autentyczną lekcję historii techniki i przemysłu.
Lekcje muzealne w Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA w Katowicach są ciekawym pomysłem na lekcje historii, techniki, a także plastyki. Poniżej przedstawiamy naszą ofertę warsztatów dla szkół.
Mały Muzealnik
Czym jest muzeum? Co się robi w muzeum? Czym jest zabytek?
W trakcie lekcji spróbujemy wspólnie odpowiedzieć na te pytania. Spotkanie zaczyna się burzą mózgów i zwiedzaniem muzeum. Następnie uczestnicy wcielają się w rolę muzealników i tworzą własne Karty Ewidencyjne w oparciu o autentyczne zabytki ze zbiorów Muzeum.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Edukacja techniczna | VI.1 Planuje i realizuje własne projekty/prace realizując te projekty/prace, współdziała w grupie. |
IV | Historia | I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje |
IV | Historia | VI.7 Dokonuje pomiarów za pomocą odpowiedniego sprzętu pomiarowego. |
Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.
Człowiek i Maszyna
Co to jest silnik? Jak działa? Kim był James Watt?
W trakcie lekcji uczestnicy, pracując na modelach, poznają historię rozwoju napędu – od koła wodnego, przez proste maszyny parowe aż po silnik spalinowy. Spróbujemy odpowiedzieć na proste pytanie jakie źródło napędu jest najefektywniejsze, a które najbardziej przyjazne środowisku.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Edukacja społeczna | II.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje swej aktywności ten dorobek, np. Cyfry arabskie i rzymskie, papier. |
IV-VIII | Technika | II.7 Komunikowanie się językiem technicznym. IV.1 Rozpoznawanie osiągnięć technicznych, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi. |
Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.
Przemysł w obrazie miasta
Czym jest przemysł? Kiedy narodził się przemysł? Czy nadal możemy spotkać przemysł w obrazie miasta i jakie ma cechy?
Podczas zwiedzania, prezentacji i wspólnej burzy mózgów spróbujemy odpowiedzieć na te pytania. Następnie uczestnicy oddadzą się pracy twórczej i stworzą własny obraz miasta metodą kolażu uwzględniając jego przemysłowe cechy.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Edukacja społeczna | 2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest św iadomy, ze stosuje w aktywności ten dorobek. |
I-III | Edukacja plastyczna | 2.3 Wydziera, wycina, składa, przylepia wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne. |
IV | Historia | I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. |
V-VIII | Historia | XIX. 2 – Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia). |
Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.
Montownia. Zrób sobie motocykl.
Jak działa motocykl? Kto go wynalazł? Dlaczego powinno się mówić motocykl a nie motor?
Lekcja zaczyna się od zwiedzania kolekcji zabytkowych motocykli Harley-Davidson i Indian, w czasie którego uczestnicy na prawdziwych, zabytkowych, pojazdach poznają podstawowe elementy konstrukcyjne motocykla. Po zwiedzaniu biorą udział w warsztatach w duchu „zero-wasze”, na których budują swój własny, unikatowy model motocykla.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Edukacja społeczna | 2. 6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w swej aktywności ten dorobek |
I-III | Edukacja społeczna | 2. 3 Wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp. |
IV | Technika | III.5 dokonuje wyboru materiału w zależności od charakteru pracy; III.6 dobiera zamienniki materiałowe, uwzględniając ich właściwości; III.7 racjonalnie gospodaruje różnorodnymi materiałami; VI. 4 bezpiecznie posługuje się narzędziami, przyborami i urządzeniami; |
Czas trwania: 90-120 minut | Cena: 25 zł/os.
Rewolucja przemysłowa
Podczas zwiedzania przyjrzymy się Rewolucji Przemysłowej, kluczowemu okresowi w historii. Skoncentrujemy się na głównych cechach tego zjawiska, takich jak wprowadzenie maszyn, przemiany w sposobie produkcji, proces urbanizacji oraz zmiany społeczne. Przeanalizujemy również wpływ Rewolucji Przemysłowej na gospodarkę, życie codzienne oraz rozwój społeczny. Zwiedzanie Muzeum zakończymy grą z kodami QR.
Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|
Historia | XIX.3 Przedstawia przebieg rewolucji przemysłowej w Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wskazuje jej najważniejsze konsekwencje społeczno-gospodarcze. |
Historia | XXXIV.1 Przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne. |