Gasmotoren-Fabrik Deutz AG

Plakat promocyjny silników serii MAH firmy DEUTZ AG z lat 30-tych XX wieku

Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA posiada jedną z największych w Polsce kolekcji zabytkowych stacjonarnych silników spalinowych. Wśród prezentowanych napędów spalinowych można znaleźć m.in. zabytkowe silniki Deutz.

Firma Deutz założona została w pod koniec XIX wieku przez wynalazcę i inżyniera Nicolausa Otto oraz Eugena Langena, przedsiębiorcę i filantropa. Pierwszym ważnym wydarzeniem w historii firmy Deutz było zbudowanie przez Otto gaźnika spirytusowego oraz budowa prototypowego spalinowego silnika czterosuwowego.

Jednak prawdziwy przełom w działalności firmy przyniósł rok 1876 kiedy Otto opatentował pierwszy użyteczny silnik spalinowy. Napędzany gazem węglowym motor generował 3 KM przy 180 obr./min. 

W 1907 roku kiedy wygasa patent Diesla na budowę silników wysokoprężnych, Deutz zaczyna budować swoją pozycję największego producenta dużych silników wysokoprężnych na świecie, w 1989 r. wyprodukuje silnik nr 4 000 000.

Na wystawie stałej WALCOWNI znajdują się m.in. silniki serii OMZ 117 i AM 216 wykorzystywane jako napęd lokomotyw spalinowych w latach 30-tych i 40-tych XX wieku czy pochodzący z 1921 r. RME S327 nazywany “błękitnym Deutzem” wykorzystywany jako napęd łodzi motorowej przez ponad 50 lat.