STREET ART – MURALE W MIASTACH PRZEMYSŁOWYCH
Zajęcia „Street art – murale w miastach przemysłowych” wprowadzają uczestników
w barwny świat sztuki ulicznej. Uczniowie poznają historię murali, ich różnorodne funkcje
– od ozdobnej po społeczną i upamiętniającą – oraz dowiedzą się, jak street art odmienia przestrzeń dawnych dzielnic przemysłowych. W części warsztatowej stworzą własne projekty murali, rozwijając kreatywność i wrażliwość artystyczną.
Kl:
I-III
Edukacja plastyczna
- 1.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji
i doświadczeń. - 1.2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej.
Edukacja społeczna:
- 2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w aktywności
ten dorobek.
IV-VIII
Plastyka
- I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane
są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. - II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych
i zespołowych
Historia
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje
ich dzieje.
Czas trwania: 45-90 minut | Cena: 25 zł/os.
+/- 150 minut | Cena ze zwiedzaniem (1 godzina) : 35 zł/os.
*czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
ŚLĄSKIE RODY PRZEMYSŁOWE
Zajęcia „Śląskie rody przemysłowe” przybliżają historię rodzin, które odegrały kluczową rolę w rozwoju przemysłu i kultury regionu. Uczestnicy poznają losy takich rodów jak Giesche, Ballestremowie, Donnersmarckowie czy Schaffgotschowie, odkrywając ich wpływ
na gospodarkę, architekturę i życie codzienne Śląska. W części warsztatowej uczniowie wykonają projekt własnego herbu, inspirowany historią śląskich rodów i symboliką regionu. To spotkanie z fascynującą przeszłością, które łączy naukę, tradycję i twórczą zabawę.
Kl.
IV-VIII
Plastyka
- I.Doskonalenie umiejętności plastycznych, ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
Historia
- XIX. 2 – Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje
ich dzieje.
Wiedza o społeczeństwie
- VII.4 przedstawia tradycje i zwyczaje swojej społeczności regionalnej.
Czas trwania: 45-90 minut | Cena: 25 zł/os.
+/- 150 minut | Cena ze zwiedzaniem (1 godzina) : 35 zł/os.
*Czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
PRZEMYSŁOWY KRAJOBRAZ ŚLĄSKA
Czym jest przemysł? Kiedy narodził się przemysł? Czy nadal możemy spotkać przemysł
w obrazie miasta i jakie ma cechy?
Zajęcia „Przemysłowy krajobraz Śląska” zabiorą uczestników w podróż po świecie hut, kopalń i familoków – symboli śląskiej historii. Uczniowie odkryją, jak przemysł kształtował życie ludzi i wygląd miast, a w części plastycznej stworzą własne prace inspirowane industrialnym pejzażem regionu.
Kl:
I-III
Edukacja społeczna:
- 2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w aktywności
ten dorobek.
Edukacja plastyczna
- 1.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji
i doświadczeń. - 1.2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej.
IV-VIII
Historia
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje
ich dzieje. - XIX. 2 – Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
Czas trwania: 45-90 minut | Cena: 25 zł/os.
+/- 150 minut | Cena ze zwiedzaniem (1 godzina) : 35 zł/os.
*Czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
OSIEDLA ROBOTNICZE
Zajęcia „Osiedla robotnicze” wprowadzają uczestników w świat śląskich dzielnic przemysłowych, takich jak Nikiszowiec czy Giszowiec, pokazując historię ich powstania
oraz życie mieszkańców. Uczniowie poznają charakterystyczną architekturę familoków
i znaczenie osiedli dla lokalnej społeczności. W części warsztatowej uczestnicy projektują własne kamienice, dekorując elewacje i tworząc miniaturowe osiedle, rozwijając kreatywność, zdolności manualne i umiejętność pracy zespołowej.
Kl.
I-III
Edukacja plastyczna
- I.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji
i doświadczeń. - I.2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej.
Edukacja społeczna
- 2.6 Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że stosuje w aktywności ten dorobek.
IV-VIII
Technika
- II. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych (od pomysłu do wytworu).
- V. Rozwijanie kreatywności technicznej.
- VI. Przyjmowanie postawy proekologicznej.
Historia
- I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
- XIX. 2 Charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
Czas trwania: 45-90 minut | Cena: 25 zł/os.
+/- 150 minut | Cena ze zwiedzaniem (1 godzina) : 35 zł/os.
*Czas trwania zajęć zależy od poziomu edukacyjnego uczestników.
HARLEY-DAVIDSON – LEGENDA MOTORYZACJI
Zajęcia „Harley-Davidson -legenda motoryzacji” rozpoczynają się od zwiedzania wystawy motocykli amerykańskich, podczas którego uczestnicy poznają historię marki
i charakterystyczne cechy Harley-Davidson. Następnie odbywa się krótka lekcja multimedialna, wprowadzająca w świat kultowych motocykli i ich znaczenie w kulturze motoryzacyjnej. W części warsztatowej dzieci i młodzież tworzą modele motocykli z gazet
w duchu zero waste, rozwijając kreatywność, zdolności manualne i świadomość ekologiczną. To połączenie obserwacji, wiedzy teoretycznej i twórczego działania.
Kl.
IV-VIII
Plastyka
- I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane
są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. - II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych
i zespołowych
Technika
- III.5 dokonuje wyboru materiału w zależności od charakteru pracy;
- III.6 dobiera zamienniki materiałowe, uwzględniając
ich właściwości; - III.7 racjonalnie gospodaruje różnorodnymi materiałami;
- VI. 4 bezpiecznie posługuje się narzędziami, przyborami
i urządzeniami;